MosHiMosHi

Selamt datang ke blog aku nie.Hope korang enjoy la ye..Sja wat blog nie utk isi masa lapang ngn muhasabah diri..


Jika kita merasa susah dan sedih, Nabi menganjurkan membaca doa:

“Tiada tuhan melinkan Allah Yang Maha Besar lagi Maha penyantun. Tiada tuhan melainkan Allah Pengatur ‘Arsy Besar. Tiada tuhan melainkan Allah Pengatur langit, Pengatur bumi dan Pengatur ‘Arasy mulia.” (H.R. Bukhari-Muslim)

Allah berfirman bermaksud: "Katakanlah, wahai hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dengan rahmat Allah. Sesungguhnya, Allah mengampuni dosa semuanya. Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah az-Zumar, ayat 53).

Wednesday, August 12, 2009

kaU keKasih Hatiku seLamanYa!!!

Tanggal 4 ApriL 2003..Cikgu ku trima 1 pnggilan pd jam 12.30p.m yg menyatakan ayahku sudah tiada.Tika tue aku ada di umah slh sorang cikgu ku.Aku sdg berlatih bahas.Tah napa, aku x sihat pg tue.Dmm, batuk ngn truk skali..Tp beliau xsmpikan berita yg nyatakn ayah ku sdg nazak pdku.sebaLiknya suh aku mkn.Yg peliknya cikgu ku x mkn pn sbliknya kelihatan sedih.Pas je aku bis suapn ns yg t'akihr, beliau ckp nk hntr aku blek smpi ke png.Rupanya kwn2 aku yg ada sma suma dh tau berita tu.
Bermula p'jlanan kmi ke rumahku.S'pjg jln aku hny berdoa moga aku sempat jmp ayahku wat kali t'akhir jika msnya telah tiba..Yg lbh m'hairankan aku cikgu asyik tny jauh lg ke rumah kamu nk smpi..Tiba di tol jaru, aku bagaikan mimpi bla dberitahu yg ayah aku sbnrnya telah kembali ke rahmatullah pd jam 12.15p.m yg lalu..setitik pn air mata ku x mengalir.Tah la..nk kata aku nie tabah ke atau aku sbnrnya msh di awangan.Bla tiba hmpr ngn rumah aku, tetiba aku rs sedih sgt2 bla ku lihat byknya keta dihalaman umah.Ku lari sepenuh ht menuju ke rumah ku.Ku baling beg yg berada dtgn tika tue..air mata ku trn laju ibarat paip air.trs ku pegi bilik yg menempatkan insan yg ku sayang sgt2..Ku lihat wajah ibuku yg mendung t'sandar di dinding bilik.Ku kucup tgn ibuku dlm deraian air mata yg tah bla akn berhenti..Kemudian aku tatap wajah insan yg aku pggl "AYAH". Alangkh tenangnya wajah ayah seperti arwah dlm keadaan tdo yg nyenyak.T'duduk aku di lantai tnp bla aku lihat wajah akak2 aku yg dlm kesedihan.Sbnrnya aku ni akn menangis bla lihat org menangis..Saat arwah dikapankan, aku berusaha untuk kucup dahi & pipi wat kali terakhir.Suma adik beradik aku juga wat perkara yg sma.Saat jenazah diusung dr rumah, aku rs sebuah kehilnagn yg sgt2. Aku bersma adik beradik p'puan tak ikt p kubur.Arwah xgalakkan p'puan ke kubur.So, aku hormati pesanan arwah.Pd cikgu ku, aku ucpkan terima kasih byk2 coz hntr aku smpi ke rumah dgn selamat.Jasamu aku kng selamya..Saat aku tulis cta nie, ayah aku dh pegi tgglkan suma dh 6 thn lamanya.Tapi aku rs br smlm bersma nya.Betapa aku terlalu merindui.Sedih sgt2 bla saat aku konvo, insan yg aku pggl ayah xdpt lihat kejayan aku tu.Aku tau dia lah insan yg bahagia andai dia msh ada d dunia nie..Dialah pendorong semanagt ku yg setia.X pnh skali dia jthkan semangat aku.Slalu beri pendorong tuk aku berjaya.Pnh ayah tulis kata semangt kat whiteboard aku tika aku nk ambik exam.Aku terharu sgt2 ms tue.Hari nie, aku hny mampu ziarah kubur arwah & berdoa semoga roh arwah dicucuri rahmat. Bla aku sdh, aku slalu t'ingtkan arwah yg slalu tabah hadapi segalanya.Betapa aku xmampu lupakn psl arwah, saat aku lihat air mata arwah mengalir tika ku pulang ziarah beliau semasa beliau skt.Masa tu, arwah x mampu ckp.Hny gerak tgn & mata jer yg jelaskan segalanya.Aku tau betapa deritanya arwah tika tue.Akhirnya...AYAH kau pergi tinggalkan aku saat aku masih memerlukan belaian & kasih syg seorg ayah.AYAH...Kau dh tiada rupanya.Ingatkan aku hny bermimpi..Wlupn aku sedih ngn pemergian arwah, aku tetap redha arwah mengadap pegi TUHAN YG ESA.Biarlah penderitaanya xlg dtgg andai arwah msh ada.Sebagai anak, doa yg mengiringi arwah buat selamanya.Wlu pe yg terjd, arwah la kekasih hatiku yg tiada ganti kerna pengorbanan & ksh syg arwah xde tandingan.Aku terlalu merindui utk ku pggl "AYAH", kucup tgn ayah & menunaikan tggjwb ku sbg anak pd seorg ayah. Aku akan pastikan impian arwah nk tgk ku berjaya tercapai.Skrang nie, dsmpg kenangan arwah tetap dlm ingatan, aku akan jaga mak sebaik mungkin.Aku nk ibuku hidup gembira di dlm usia yg menjagkau 65 thn.Aku nk ibuku rasa dia lah ibu yg plg bahagia di dunia nie.AMIN...

Pd kengkawan yg msh mempunyai kedua org tua, hargailah mereka selagi mereka dissisi,Jgn menyesal kemudian hari.Kehilangan adalah bnd yg plg menyakitkan & kehilangan mereka tiada ganti wlu cr seluruh hayat.Bahagiaknlah mereka sebaik mugkin.Moga kta suma t'golong dlm anak2 yg soleh & solehah.

No comments:

Post a Comment